Biuro: układ gabinetowy czy open space? Na co się zdecydować?

office-1966381_960_720

Kiedy zaczynamy tworzyć własne biuro, często nie możemy zadecydować o ostatecznej konfiguracji miejsc pracy. A to przecież od nich zależy jakość pracy naszych pracowników. Co przemawia za układem gabinetowym, a co działa na plus dla ustawienia typu open space?

Nie jest tajemnicą, że to, jaki kierunek rozwoju przyjmie nasza firma, mocno zależy od ustawienia biura, jakie wybierzemy. Do wyboru mamy różne konfiguracje, z których najczęstszymi są:

  • układ gabinetowy,
  • układ typu open space,
  • układ mieszany.

Nowoczesne biurowce, takie jak na przykład budynki biurowe Imagine w Łodzi, które z impetem wkroczyły na rynek, oferują każdą z powyższych możliwości. Jednak my, mając do wyboru tak różne opcje, często nie wiemy, która ostatecznie okaże się dla nas najkorzystniejsza. Przyjrzyjmy się więc cechom dwóch z najczęściej stosowanych konfiguracji – układu gabinetowego oraz open space.

biuro układ gabinetowy

1. Układ gabinetowy

Układ ten charakteryzuje się obecnością wielu tzw. komórek, z których każda stanowi osobny gabinet. W każdym gabinecie pracuje jedna osoba, mając do dyspozycji całą swoją przestrzeń. Warto jednak poznać plusy i minusy takiego ustawienia.

PLUSY:

  • łatwiej jest się skupić w pracy,
  • przestrzeń tę jest prościej spersonalizować (dzięki dodatkom i ozdobom),
  • osiąga się w niej maksimum prywatności i poufności,
  • można w niej bez ograniczeń organizować spotkania oraz rozmowy z klientami.

MINUSY:

  • pracownicy są od siebie odizolowani, co może niekorzystnie wpływać na stosunki społeczne w firmie,
  • wymaga osobnego wyposażania gabinetów w sprzęty biurowe, co generuje dodatkowe koszty,
  • stanowi utrudnienie zarządzania poszczególnymi działami w firmie.

biuro open space

2. Układ typu open space

Ten stosunkowo nowoczesny model konfiguracji przestrzeni biurowej zdobywa coraz więcej zwolenników. Polega on na stworzeniu wspólnego pokoju dla kilku lub kilkunastu osób, które zazwyczaj pracują nad podobnymi projektami i mogą się ze sobą bez problemów konsultować. W takim ustawieniu każdy z pracowników posiada swoje biurko. Ich umiejscowienie często jest szeregowe, jednak coraz częściej spotyka się nietypowe figury z nich stworzone.

PLUSY:

  • rozwój komunikacji w biurze,
  • większe zgranie pracowników,
  • wzajemna motywacja,
  • szybszy przepływ informacji oraz dokumentów w firmie.

MINUSY:

  • brak prywatności oraz poufności podczas pracy,
  • trudność w prowadzeniu rozmów telefonicznych,
  • wzajemne „przeszkadzanie” sobie i rozpraszanie,
  • niemożliwość przeprowadzania spotkań z klientami.

Dwie opcje, które są od siebie tak bardzo różne, można jednak ze sobą pogodzić. Wystarczy podzielić naszych pracowników na takie działy, w których bardziej korzystne będą dane układy. Przykładowo – jeśli czyjeś stanowisko wymaga przeprowadzania spotkań z klientami, prowadzenia rozmów telefonicznych oraz zachowania poufności i prywatności – warto zapewnić mu własny gabinet. Jeżeli jednak ktoś pracuje w dziale kreatywnym, który tworzy i wymaga komunikacji – wystarczy stworzyć strefę open space, która ułatwi działania i korzystnie wpłynie na efektywność pracy całego działu.