Praca klienta z agencją reklamową. Główne zasady

wykres w internetowym narzędziu

Jak sprawić, by nasza współpraca z agencją reklamową była owocna i skuteczna? Wielu przedsiębiorców nie potrafi jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. To właśnie dla nich powstał ten artykuł.

Zaangażowanie agencji reklamowej do naszych działań marketingowych lub powierzenie takiej agencji całej kampanii wiąże się z naszym udziałem w całym przedsięwzięciu. W jaki sposób zachowywać się i jak rozmawiać z agencjami, by móc liczyć na dobry efekt i sukces? Oto kilka żelaznych zasad, których warto przestrzegać, żeby mieć poczucie udanej współpracy.

1. Wyłóż swoje oczekiwania na tacy

Nie ma nic gorszego niż ukrywanie tego, co chcielibyśmy dzięki kampanii reklamowej osiągnąć. Niedokładne sprecyzowanie naszych celów może skutkować niepełnym zrozumieniem ze strony specjalistów, a w rezultacie efektem, który zadowoli nas tylko częściowo. Stworzenie listy celów, które chcielibyśmy uzyskać, może nam pomóc również na końcu całego projektu, kiedy będziemy musieli ocenić naszą współpracę. Wtedy przyjdzie czas na podsumowania, z których najbardziej kluczowym będzie to dotyczące osiągnięcia postawionych na początku i szczegółowo opisanych celów.

2. Pomóż agencji poznać siebie oraz swoją branżę

Jak mówi pracownik agencji reklamowej z Krakowa Roxx Media, niezrozumienie, nieznajomość obszarów, w których działasz, Twoich gustów, upodobań i celów mogą skutkować słabym wykonaniem projektu. Bardzo ważnym jest, aby pomóc agencji siebie zrozumieć. Musimy przedstawić specjalistom nasz profil, to, czym się zajmujemy, czego się obawiamy, a co nam się najbardziej podoba i w co chcielibyśmy trafić. Równie ważnym aspektem jest przedstawienie agencji naszej najgroźniejszej konkurencji, z która chcielibyśmy trochę powalczyć. Wyłożenie specyfiki branży także należy do istotnych punktów. Nikt przecież nie zna się na niej lepiej niż Ty!

3. Pamiętaj, że nie można mieć wszystkiego

Wielu klientów wychodzi z założenia, że agencja reklamowa może za jednym zamachem zrobić wszystko w dobrej jakości, w niskiej cenie i na już. To jednak nieprawda. Warto wiedzieć, że nie wszystkie wartości zostaną spełnione. Trzeba zastanowić się, co jest dla nas najważniejsze – niska cena (która może być okupiona długim czasem wykonania albo słabszą jakością), wysoka jakość (której nie da się uzyskać w krótkim czasie lub przy małych nakładach finansowych), czy szybki czas wykonania (który przełoży się na niższą jakość albo wysoką cenę).

4. Nie bój się rozmawiać o budżecie

Biznes to biznes i nie można się oszukiwać, że pieniądze nie grają w nim roli. Współpraca z agencją reklamową niesie ze sobą pewne koszty i trzeba się z tym liczyć. Warto zawczasu wyjaśnić działowi sprzedaży, jakim budżetem możemy operować podczas tworzenia projektu. Dzięki takiemu zabiegowi możemy liczyć na lepsze dopasowanie oferty do naszych celów oraz unikniemy w przyszłości niedomówień i ewentualnych dopłat, które mogą wyniknąć podczas realizacji kampanii. Budżet nie powinien być żadną tajemnicą i o wiele łatwiej jest, gdy zostanie on przedstawiony na początku całej współpracy, jeszcze zanim specjaliści zaczną opracowywać projekt.

PODSUMOWANIE

Cztery powyższe zasady funkcjonowania porozumienia między klientem a agencją reklamową oczywiście nie wyczerpują całego tematu. Należą jednak do najważniejszych punktów tejże współpracy i powinny być obligatoryjnie spełniane. Warto wiedzieć, że często od tego, jak wygląda nasza relacja z agencją, zależy powodzenie całego projektu.